Mooi dat je je wil aanmelden bij de TTO Staxi. Rijd je bij Staxi, dan rijd je bij de beste TTO van Amsterdam. Op deze pagina geven wij jou alle informatie die je nodig hebt om je aansluiting bij of overstap naar Staxi soepel te laten verlopen.
Als je je bij een TTO wil aansluiten, dan heb je de volgende dingen nodig:
- Een geldig rijbewijs
- Een geldige, volledige chauffeurskaart
- Een diploma medegebruik lijnbusbaan Amsterdam (oftewel: een trambaandiploma)
- Een taxivergunning van Kiwa (oftewel: beschikking)
- Een vaste woon- of verblijfplaats
- Geen boete of maatregel vanwege rijgedrag in een periode van 2 jaar voorafgaand aan de aanvraag.
Meer informatie vind je in het document ‘TTO-chauffeur worden‘.
Heb je wel een chauffeurskaart en taxivergunning maar (nog) geen trambaandiploma? Dan mag je alleen besteld vervoer rijden via Staxi. Meld je daarvoor aan via de pagina ‘Word partner‘.
Staxi is niet zomaar een TTO, maar de beste. Dat komt omdat wij hoge eisen stellen aan onze aangeslotenen. Hieronder een lijst van de belangrijkste voorwaarden die gelden bij Staxi:
- Je bent een heer (of dame) in het verkeer en verleent de beste service
- Je bent minimaal 21 jaar oud
- Je hebt een voertuig met emissieklasse 6 (Euro-6) of je voertuig is uitstootvrij
- Je komt online met track&trace
- Je accepteert pin- en creditcardbetalingen
- Je houdt je aan de Staxi-dresscode: in ieder geval een pantalon en overhemd, geen petten, mutsen, open schoenen en bont.
Als je voor Staxi rijdt, ben je verplicht alle pin- en creditcardbetalingen te accepteren. Er zijn verschillende aanbieders van acceptatie-systemen. SumUp, myPos en Zettle zijn de bekendste. Wil je liever betalingen accepteren via een app op je telefoon? Gebruik dan Klearly.
- Vanaf 1 januari 2025 wordt de milieuzone voor dieselpersonenauto’s (binnen de Ring A10) strenger gemaakt. Omdat de milieuzone voor taxi’s per 31 december 2024 komt te vervallen, vallen taxi’s vanaf 1 januari 2025 onder de milieuzone voor personenauto’s. Dieseltaxi’s met een emissieklasse 4 (datum eerste toelating 2006-2009) mogen vanaf dan de milieuzone niet meer binnen.
Meer informatie over de regels, ontheffingen, subsidieregeling vind je op amsterdam.nl/milieuzonepersonenauto’s. - Vanaf 1 januari 2025 was de gemeente van plan om een uitstootvrije zone (een zone waar geen voertuigen mogen rijden die schadelijke stoffen uitstoten) in te voeren. Deze plannen zijn on hold gezet door de Tweede Kamer. Dit wil zeggen dat de gemeente niet verder kan met de voorbereidingen voor de uitstootvrije zone. Het is nog niet bekend wanneer de zone nu ingaat. Hierover belooft de gemeente op tijd te informeren. Informatie zal te vinden zijn op Amsterdam.nl/uitstootvrijetaxi.
- Vanaf 1 januari 2025 mag je niet meer met een dieseltaxi met een emissieklasse 4 (Euro-4) in Amsterdam rijden.
Schone standplaatsen Amsterdam
Met een dieselvoertuig mag je niet op Centraal Station of Leidseplein staan. Er zijn nog een aantal andere standplaatsen in Amsterdam die allen toegankelijk zijn voor uitstootvrije voertuigen. Dit noemen we ‘schone standplaatsen’ en op deze pagina vind je daar een overzicht van.
Klanten van en naar Schiphol brengen
Als je vanaf de standplaats van Schiphol wil rijden, dan heb je sowieso een uitstootvrije taxi nodig (zie ook het kopje ‘Ik wil ook op Schiphol rijden. Kan dat?’). Maar vanaf 1 januari 2026 stelt Schiphol samen met de gemeente Haarlemmermeer een zero-emissiezone in voor al het taxivervoer van en naar Schiphol Centrum.
Zoals het er nu naar uitziet, komt er een overgangsregeling voor relatief schone voertuigen, gebaseerd op de emissieklasse:
- Vóór 2025 geregistreerde Euro-5 taxi’s hebben toegang tot de zone tot 31 december 2026
- Vóór 2025 geregistreerde Euro-6 taxi’s hebben toegang tot de zone tot 31 december 2027
Meer informatie over schone zone, vrijstellingen en ontheffingen vind je in dit document.
Je betaalt leges voor je aanvraag of overstap aan de gemeente. Dat zijn kosten voor het aanvragen en maken van je Taxxxivergunning bij de gemeente.
Verder brengt Staxi eenmalige aanmeldkosten in rekening en een maandelijkste contributie. Voor deze kosten krijg je een factuur in je e-mail. Deze hoef je dus niet contant te voldoen.
Momenteel brengen wij de aanmeldkosten niet in rekening! Deze actie is tijdelijk, dus profiteer snel!
Onderdeel | Exclusief BTW | Inclusief BTW |
---|---|---|
TTO-aanvraag | € 332,50 | – |
TTO-overstap | € 294,20 | – |
Aanmeldkosten Staxi | € 99,- | € 119,79 |
Maandelijkse contributie | € 75,- | € 90,75 |
Borg daklicht | € 200,- | – |
Schiphol-aanvraag (optioneel) | €112,50 | € 136,13 |
Wil je ook op Schiphol rijden? Dan heb je een TX-certificaat nodig. Meer informatie over de kosten vind je op de pagina ‘TX-keur behalen bij Staxi‘.
De intake doen we volledig digitaal. Dat betekent dat je niet langs hoeft te komen voor een intakegesprek. We communiceren via de app Telegram, dus die heb je nodig als je bij ons komt rijden.
Stuur via Telegram een berichtje naar het account van Staxi Administratie als je vragen hebt over je aanmelding. Om het aanmeldproces sneller te laten verlopen, kun je alvast de volgende documenten naar ons sturen (een foto of scan van):
- Rijbewijs
- Chauffeurskaart
- Kentekenbewijs
- Taxivergunning Kiwa (3 blz)
- Pasfoto
- IBAN-nummer
Nadat je ons alle benodigde gegevens en documenten hebt gestuurd, krijg je van ons een machtiging om je bij de TTO aan te sluiten. Die heb je nodig om de TTO-ontheffing bij de gemeente aan te vragen.
De ontheffing vraag je zelf online aan bij de gemeente. Zodra de ontheffing klaar ligt, stuur de gemeente jou daar bericht over. Nadat je jouw TTO-ontheffing (officieel: Taxxxivergunning) hebt opgehaald, kun je bij ons op kantoor je daklicht ophalen.
Je Boordcomputer Taxi (BCT) moet je bij de erkende inbouwers je BCT ‘op Staxi’ laten programmeren. Dan komen onze bedrijfsgegevens op de bon, krijg je de juiste metertarieven en ook de tariefkaarten.
- Heb je een Cabman? Dan kun je terecht bij Inbouwcentrum Randstad (ICR).
- Heb je een Taxitronic? Dan kun je terecht bij CarComfort in Amstelveen.
Alle chauffeurs zijn verplicht om online zichtbaar te zijn op onze track&trace tijdens werktijd. Dit kan op verschillende manieren:
- Via de Cabman-BCT met datacommodule
- Via de Taxitronic-BCT met modem
- Via de TaxiID Driver App of YourDriverApp.
Cabman-BCT met datacom
Heb je een Cabman-BCT met datacommunicatie, dan heb je een unieke code nodig om online te komen. Deze is alléén via ICR (Nieuwe Hemweg 30) te krijgen. Zodra je bij ICR geweest bent en ze hebben de code geprogrammeerd, dan neem je contact op met de TTO administratie om je code door te geven. Je vindt deze code onder ‘huisje’ (bedrijfsgegevens) naast de tekst ‘communicatie ID’.
Taxitronic-BCT met modem
Heb je een Taxitronic-BCT met modem en wil je zo online komen? Dat kan ook! Hiervoor vul je een formulier in tijdens je intake. Via de Taxitronic-BCT met modem kun je wel online komen, maar je kunt geen ritten ontvangen!
Chauffeurs-app
Je kunt er ook voor kiezen om online te komen via een app. Dit is op eigen risico. Wij raden aan om een aparte smartphone aan te schaffen voor het gebruik van de app.
Natuurlijk kan dat! Staxi wordt door STC zeer gewaardeerd als Aanvullend Vervoerder. Er zijn wel strengere voorwaarden om taxivervoer aan te bieden op Schiphol. Zoals een 100% uitstootvrij voertuig en het TX-keur. Je leest alle voorwaarden en regels terug op de informatiepagina Aanvullend Vervoer vanaf Schiphol rijden.
Het TX-certificaat kun je bij Staxi halen. Dit is vaak goedkoper dan bij andere aanbieders.
De kosten voor de transponder-aanvraag van Schiphol vind je hierboven terug onder ‘Welke kosten heb ik?’.
Let op! Vanaf 1 juni 2024 veranderen een aantal voorwaarden:
- Schiphol is voornemens (van plan) om vanaf 1 juni 2024 alleen nog sedans toe te laten met een minimale laadruimte (kofferbak) van 400 liter.
- Vanaf 1 juni 2024 is een voor de klant goed zichtbaar navigatiesysteem verplicht. De klant moet de te rijden route kunnen zien.
Je kunt de administratie telefonisch bereiken op werkdagen tussen 13:00 en 17:00 op telefoonnummer 020-7058880. Een bericht via Telegram sturen kan ook. Onze gebruikersnaam is @staxi_administratie.
Staxi is niet alleen een TTO maar ook een taxicentrale met besteld werk. Naast al het werk dat wij als TTO doen, zijn wij dus ook bezig met marketing en bijvoorbeeld contractvervoer. Binnen Staxi bestaan er dus twee afdelingen:
- Staxi TTO/GTO: als aangesloten chauffeur mag je de opstapmarkt in Amsterdam en op Schiphol bedienen. De kosten hiervoor worden gedekt door de contributie
- Staxi Centrale: via Staxi kun je ook besteld werk ontvangen. Om de kosten te dekken die we daarvoor maken, houden wij commissie in op alle ritten die je via Staxi krijgt.
Wat Staxi uniek maakt, is de combinatie van een vaste prijs vooraf en de kwaliteit die wij leveren. Als chauffeur ben jij voor het grootste deel verantwoordelijk voor het leveren van de beste service en kwaliteit. De vaste prijs die bepalen wij. Hierin zoeken we de beste balans tussen een aantrekkelijke prijs voor de klant en een eerlijke prijs voor jou als chauffeur.
Vrijwel alle ritten die je via Staxi krijgt, hebben dus een vooraf afgesproken prijs. Fixed price, no surprise!
Wil je ook besteld werk rijden? Meld je dan aan voor onze Telegram-werkgroepen. Meer informatie vind je op de pagina ‘Word partner‘.