“Be somebody’s reason to smile” oftewel: Wees iemands reden om te glimlachen. Onze missie prijkt in de ontvangstruimte van ons kantoor en beschrijft precies waar Staxi voor staat.
Wat Staxi voor ogen heeft, is dat eenieder die van onze diensten gebruikt maakt, daar een lach op het gezicht aan overhoudt. Dat geldt voor passagiers, maar ook voor chauffeurs, partners en collega’s. En dat is soms best een uitdaging in een roerige markt.
Op deze pagina
Staxi: de eerste TTO van Nederland
Ons verhaal begint in 2012. De gemeente Amsterdam heeft naar aanleiding van een toevoeging in de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) een gemeentelijke taxiverordening ingericht met als doel de kwaliteit van het taxivervoer in onze stad te verbeteren.
Amsterdam was de eerste stad die een speciale taxiverordening uitschreef. Deze verordening verplicht taxichauffeurs die de zogenaamde opstapmarkt van Amsterdam willen bedienen, zich te verenigen bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO). Dat betekent in de praktijk dat een chauffeur in Amsterdam niet zomaar mensen mag vervoeren die een taxi aanhouden op straat of op een taxistandplaats. Dit mag alleen als hij of zij bij een TTO is aangesloten.
Als eerste organisatie ontvingen wij op 4 maart 2013 de TTO-vergunning van toenmalig wethouder Wiebes. Hiermee zijn wij officieel erkend als TTO door de gemeente.
Sinds die tijd is er veel gebeurd binnen ons bedrijf. Van ongeveer 180 chauffeurs zijn wij in zes jaar gegroeid naar een van de grootste TTO’s van Amsterdam met zo’n 600 aangesloten chauffeurs.
Naast hun werkzaamheden op de opstapmarkt, rijden Staxi-chauffeurs al jarenlang voor een deel het Leerlingenvervoer en Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) in de Stadsregio Amsterdam. Mensen die zelf geen gebruik meer kunnen maken van het normale openbaar vervoer zijn vaak aangewezen op het AOV.
Staxi 2.0: fixed price, no surprise
Binnen Staxi zijn wij altijd bezig met verbeteren en ontwikkelen. Hoe kunnen wij zowel de chauffeur als de consument nog beter van dienst zijn?
In dit kader ondergingen wij begin 2017 een grootschalige gedaanteverwisseling. Een nieuwe huisstijl, de lancering van de Staxi App en natuurlijk de introductie van vaste prijzen. Bij Staxi 2.0 is het fixed price, no surprise.
Bestel via de website, App of telefonisch een taxi en je krijgt een vaste prijs voor je taxirit. Altijd. Geen subjectieve of indicatieve tarieven en geen verrassingen als je chauffeur het drukke verkeer omzeilt zodat je wèl op tijd op je bestemming aankomt. Safe, sure, simple and with a smile. Dat zijn de kernpijlers van Staxi!
Wat maakt Staxi uniek als taxicentrale?
Er zijn talloze taxibedrijven, vooral in Amsterdam en omgeving. Maar, zo vinden wij zelf, er is er geen één zoals Staxi.
Bij Staxi zijn ongeveer 600 chauffeurs aangesloten. Je kunt dan ook 24 uur per dag en 7 dagen per week een taxi bij ons bestellen; er is altijd wel een Staxi-chauffeur aan het werk. Ook de centrale is 24/7 operationeel.
Natuurlijk zijn er nog een aantal andere grote taxicentrales in Nederland. Sommigen bieden – net als wij – vaste prijzen voor reserveringen, vaak alleen voor vervoer van en naar Schiphol. Er is er echter geen één die kan tippen aan onze prijs-kwaliteitverhouding. En dat is natuurlijk makkelijk gezegd, dus kijk vooral eens rond en vergelijk de prijzen, kwaliteit én klantvriendelijkheid van andere aanbieders met die van Staxi!
Verder zijn wij geen anoniem taxiplatform, maar liggen onze wortels in de taximarkt zelf. Daarom weten wij als geen ander waar de knelpunten zitten, zowel voor de taxiconsument als de taxichauffeur. Met onze achtergrondkennis zetten wij ons in voor alle betrokken partijen. Dat maakt Staxi een uniek bedrijf.
Onze chauffeurs
Staxi-chauffeurs zijn eersteklas chauffeurs. Zij zijn zelfstandig ondernemers die onder de vlag van Staxi opereren en voldoen aan de eisen die Staxi stelt. Elke chauffeur volgt verplicht de interne opleiding die wordt gegeven aan onze Staxi Academy. Hier komen onderwerpen in voor zoals service en dienstverlening richting de klant, wat te doen bij calamiteiten en alles wat in de praktijk bij het taxivervoer komt kijken.
Daarnaast heeft meer dan 70% van de Staxi-chauffeurs een TX-certificering. Met dit respectable keurmerk komen zij onder meer in aanmerking om taxivervoer aan te bieden vanaf de luchthaven Schiphol. Chauffeurs met een TX-certificaat hebben naast de interne Staxi-cursus ook een cursus levensreddend handelen gevolgd. Bij een Staxi-chauffeur ben je dus in goede handen.
Hoge kwaliteitseisen
Om de hoge kwaliteit die Staxi biedt te waarborgen, stellen wij bepaalde eisen aan onze chauffeurs:
- Een Staxi-chauffeur rijdt geen verouderd voertuig (in de regel niet ouder dan 8 jaar).
- Een Staxi-chauffeur is altijd traceerbaar. Zo kun je bij het boeken via de Staxi App precies zien waar de chauffeur is.
- Een Staxi-chauffeur is goed opgeleid. Chauffeurs volgen een jaarlijkse training bij onze Staxi Academy.
Door onze hoge eisen, zijn wij al jaren een betrouwbare partner van de gemeente Amsterdam, de luchthaven Schiphol en andere opdrachtgevers. Onze kwaliteit wordt onder andere gewaarborgd door het landelijke kwaliteitskeurmerk TX-keur voor centrales van Stichting TX-Keur en het ISO9001:2015 certificaat.
En ben je iets verloren in de taxi? Onze Staxi-chauffeurs zijn verplicht gevonden voorwerpen binnen 24 uur te melden.
Staxi streeft naar een zo goed mogelijke dienstverlening voor al haar klanten. Desalniettemin worden overal waar gewerkt wordt wel eens fouten gemaakt. Als je vindt dat je niet netjes bent behandeld door één van onze chauffeurs, dan kun je bij ons een klacht indienen. Maak daarvoor gebruik van het klachtenformulier.
Staxi door de jaren heen
- 2012: Staxi wordt opgericht
- 2013: De gemeente Amsterdam erkent ons als eerste organisatie als TTO
- 2013: Ook Stichting Taxicontrole Schiphol (STC) erkent Staxi officieel als geaccepteerde taxi-organisatie (GTO). Chauffeurs die bij ons zijn aangesloten komen nu ook in aanmerking om hun taxidiensten aan te bieden vanaf de officiële taxistandplaats op Schiphol.
- 2013: Ons bedrijf wordt gekeurd volgens de richtlijnen van stichting TX en wij ontvangen het TX-keur voor centrales
- 2015: De Staxi Academy wordt opgericht
- 2017: Onze eigen taxi-app gaat live in de stores
- 2017: Fixed price, no surprise! Iedereen die een Staxi bestelt, krijgt vooraf een vaste prijs
- 2018: We verhuizen naar een groter kantoor in Amsterdam Noord
- 2020: Staxi behaalt het ISO9001:2015-certificaat
- 2020: De gemeente Amsterdam gunt ons het Mokumflex-vervoer in de gebieden Landelijk Noord en Driemond
- 2022: Staxi wint de Travel & Hospitality Award voor Transfer Company of the Year in The Netherlands
Aansluiten bij Staxi
Ben je zelf taxichauffeur en wil je bij Staxi aansluiten? Dat kan! Voor meer informatie ga je naar de pagina voor chauffeurs.